
Internet ja sosiaalinen media
Internetissä vaikuttaminen
Tässä luvussa
- tutustut erilaisiin internetin vaikuttamisen keinoihin.
- opit, miten voit itse vaikuttaa internetissä vastuullisesti.
Internet tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia vaikuttamiselle. Se kokoaa ihmisiä ympäri maailman ja tarjoaa erilaisia väyliä vaikuttamiseen.
Vaikuttaminen on viestintää, jonka tavoitteena on muuttaa muiden mielipiteitä jostakin asiasta tai ilmiöstä. Vaikuttamalla voi saada aikaan muutosta sekä ajattelussa että käytöksessä.
Vastuullisuus on tärkeä osa vaikuttamista: Jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan internetissä. Lisäksi on hyvä osata suhtautua kriittisesti muiden viestintään ja internetissä jaettuun sisältöön.
Erilaisia vaikuttamiskeinoja
Ihminen voi vaikuttaa henkilökohtaisilla valinnoillaan. Joku voi esimerkiksi valita syövänsä kasvisruokaa tai ostaa tietyn merkkisiä vaatteita. Näiden henkilökohtaisten valintojen jakamiseen internet tarjoaa erinomaisen väylän. Omista valinnoista voi jakaa kokemuksia sosiaalisen median palveluissa, esimerkiksi postauksissa, blogeissa, videoissa ja keskusteluryhmissä. Valinnoistaan voi keskustella sekä jakaa tietoa, ja näin innostaa ja kannustaa myös muita tekemään samanlaisia valintoja.
Internetissä jokaisella on mahdollisuus nostaa esille ja keskustella tärkeänä pitämistään asioista. Olipa asia sitten suurempi tai pienempi, asian esille tuominen ja siitä keskustelu ovat hyviä vaikuttamiskeinoja. Internetissä jokainen voi keskustella esimerkiksi tasa-arvoon liittyvistä näkökulmista tai jakaa asiakaspalvelukokemuksiaan.
Kansalaisvaikuttamista
Internetin kautta yksittäisellä kansalaisella on mahdollisuus ottaa kantaa omaa elämäänsä koskevaan poliittiseen päätöksentekoon. Internetissä voi esimerkiksi olla suoraan yhteydessä kansanedustajiin, ja kunnalliseen päätöksentekoon liittyviin asiakirjoihin voi tutustua kuntien verkkosivuilla.
Kansalaisaloite on tapa viedä lakiehdotus eduskunnan käsiteltäväksi, kun vähintään viisikymmentätuhatta kansalaista on sitä kannattanut. Kansalaisaloitteiden tekeminen ja niiden allekirjoittaminen on ollut mahdollista internetissä vuodesta 2012 lähtien. Tietysti myös perinteisempi kansalaiskeskustelu, eli poliittisten mielipiteiden ja ajatusten vaihto, on mahdollista internetissä eri alustoilla.
Harjoitustehtävä ⚡
Tehtävässä harjoittelet tunnistamaan aikasemmin käytettyjä käsitteitä. Mitä käsitettä kääntökorteissa kuvaillaan? Oikean vastauksen näet napauttamalla korttia.
Vastuullinen vaikuttaminen
Jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan ja teoistaan. Jokainen on siis vastuussa omasta viestinnästään ja jakamastaan sisällöstä myös internetissä. Vastuullinen vaikuttaminen tarkoittaa, ettei vaikuttamiseen tähtäävällä toiminnalla saa loukata muita ihmisiä. Vastuullisuus tarkoittaa myös sitä, ettei muihin ihmisiin saa yrittää vaikuttaa kertomalla valheita tai perättömiä huhuja muista ihmisistä tai asioista.
Vihapuhe
Vihapuhetta esiintyy internetissä valitettavan paljon. Vihapuhe ei ole vastuullista ja vihapuheen kaltaista vaikuttamista tulisi jokaisen välttää. Tällaisen puheen taustalla on suvaitsemattomuutta, syrjintää ja vihamielisyyttä erilaisia ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan. Vihapuhetta on ilmaisu, joka levittää, lietsoo, edistää tai oikeuttaa esimerkiksi ulkomaalaisvastaisuutta tai seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoleen tai uskontoon liittyvää vihaa.

Vihapuhetta ei voida oikeuttaa sananvapaudella. Jokaisella ihmisellä on oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa mielipiteitä, tietoja ja muita viestejä kenenkään ennalta estämättä. Suomen laki ei salli, että sananvapaudella loukataan muiden perusoikeuksia tai ihmisarvoa. Rikoslaissa sananvapautta on rajattu muun muassa säätämällä kunnianloukkaus ja kiihottaminen kansanryhmää vastaan rangaistaviksi teoiksi. Rangaistava vihapuhe on siis myös viharikos, josta tulee ilmoittaa poliisille.
Mainostamista vai vaikuttamista?
Internetissä mainostaminen on yleistä, ja useat yritykset tekevät internetissä yhteistyötä vaikutusvaltaisten toimijoiden kanssa. Esimerkiksi vaikuttajat saavat yrityksiltä ilmaisia tuotteita, rahallista korvausta ja näkyvyyttä tuotoksiaan vastaan. Kun vaikuttaja tekee julkaisun, vaikuttaja usein myös mainostaa tuotetta ja yrittää näin vaikuttaa lukijoidensa ostokäyttäytymiseen. Mahdollisimman moni julkaisun näkijä yritetään saada hankkimaan julkaisussa esitelty tuote.
Vastuullinen vaikuttaja kertoo saavansa korvausta julkaisustaan ja kertomaan mainostamastaan tuotteesta vain totuudenmukaisia asioita. Myös vaikuttajan yleisön kannattaa olla kriittinen ja tiedostaa internetissä vaikuttamisen ja mainostamisen välinen yhteys.
Harjoitustehtävä ⚡
Tehtävässä harjoittelet tunnistamaan vääriä väitteitä vastuullisesta vaikuttamisesta. Onko väite oikein vai väärin?
Vihapuhetta saa esittää internetissä, jos sen tekee anonyymisti.
Vastuullinen vaikuttaja kertoo, jos saa korvausta mainostamastaan tuotteesta.
Sananvapaus oikeuttaa levittämään valheita toisista ihmisistä internetissä.
Vihapuhe on rikos, josta voi seurata rangaistus.
Vaikuttajan ei tarvitse välittää, onko mainostettu tuote oikeasti toimiva, kunhan julkaisu saa näkyvyyttä.
Oikein vastattuja: 0
/Yhteenveto
- Internet tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia vaikuttamiselle.
- Vaikuttaminen on viestintää, jonka tavoitteena on muuttaa muiden ihmisten käsityksiä jostakin asiasta tai ilmiöstä.
- Vastuullinen vaikuttaminen tarkoittaa, ettei vaikuttamiseen tähtäävällä toiminnalla saa loukata muita ihmisiä. Muihin ihmisiin ei myöskään saa yrittää vaikuttaa kertomalla valheita.
Tehtävät
Yksilötehtävä 🔥
Tehtävässä harjoittelet luvun keskeistä terminologiaa ja käsitteistöä. Mitä käsitteitä kääntökorteissa määritellään? Oikean vastauksen näet napauttamalla korttia.
Yksilötehtävä 🔥🔥
Tehtävässä harjoittelet vastuullisen vaikuttamisen periaatteita. Onko väite oikein vai väärin?
Vastuullinen vaikuttaminen tarkoittaa toisten ihmisten manipulointia haluttuun toimintaan.
Vastuullinen vaikuttaminen tarkoittaa sitä, että voi sanoa mitä tahansa ilman seurauksia.
Vastuullinen vaikuttaminen on rehellistä viestintää, joka ei loukkaa muita ihmisiä.
Oikein vastattuja: 0
/Vastuullinen vaikuttaminen perustuu rehellisyyteen ja toisten kunnioittamiseen, eikä siihen kuulu harhaanjohtaminen tai toisten oikeuksien loukkaaminen.
Ryhmätehtävä 🤝
Keskustele parin kanssa tai pienryhmässä.
- Keskusteltaa siitä, mitä sellaisia
(internet-)kampanjoita olette kohdanneet, joissa on yritetty
vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin.
- Esimerkiksi vuoden 2013 tasa-arvoisen avioliittolain #tahdon2013 -kampanja on yksi esimerkki onnistuneesta kampanjasta, mitä voitte käyttää keskusteluissanne. Mainosmaailman puolelta esimerkiksi Prime-juomien erilaiset mainoskampanjat voisi olla toinen keskustelunaihe.
-
Pohtikaa ja keskustelkaa kampanjoista seuraavien kysymysten
avulla:
- Mitä internetin palveluita käytettiin vaikuttamiseen ja miten? Miksi näin?
- Ovatko kampanjat onnistuneita? Miksi?
- Onnistuivatko kampanjat muuttamaan teidän mieltänne? Miksi?